Hostingov je na trhu celá kopa a vybrať spoľahlivého poskytovateľa tak často môže byť tvrdým orieškom. Ako kvalitný poskytovateľ a jeho zákaznicka podpora naozaj sú spoznáte väčšinou až vo chvíli, keď riešite nejaký problém. Preto by nemala byť pri výbere hlavným meradlom čo najnižšia cena. Môže sa stať, že veľmi skoro narazíte a hľadanie začne nanovo. Ako sa nespáliť aj na druhý pokus?
V dnešnom článku si rozeberieme, ako vybrať poskytovateľa hostingu pre svoje internetové stránky a e-maily. Najprv si ale vysvetlíme, aký je rozdieľ medzi hostingom a doménou.
Ľudia si často tieto dva pojmy pletú, ide však o celkom odlišné veci. Doména je unikátna adresa na internete, ktorú zadávate do internetového prehlliadača pre zobrazenie vašich stránok a zároveň tvorí časť e-mailovej adresy za zavináčom. Registráciou domény získávate právo používať zakúpenú adresu.
Hosting je naopak prenájem priestoru na servery pre vaše webové stránky. Je už štandardom, že poskytovatelia hostingu bežne sprostredkovávajú aj nákup domény a často sú aj samotným registrátorom.
V niektorých prípadoch môžete dokonca naraziť aj na hosting, ktorého súčásťou je registrácia domény v cene.
Existuje niekoľko typov hostingov. Poďme si ich v rýchlosti predstaviť:
Pri tomto parametry záleží veľmi na tom, aký typ webu máte. Pokiaľ ide o bežné webové stránky, obvykle vám bude stačiť veľkosť okolo 1 GB. E-shopy už budú vyžadovať priestoru viac. Je potreba myslieť tiež na to, či sa budú stránky nejakým zásadnejším spôsobom v budúcnosti rozširovať, bude potreba kapacity viac a mohli byste naraziť.
Výrazne viac miesta tiež potrebujú video záznamy a fotografie vo vysokej kvalite. Spravidla si ale vystačíte s kapacitou maximálne do 10 GB priestoru.
Správnym zabezpečením dát a ich pravidelným zálohováním predídete riziku ich straty v prípade zlyhania hardwaru alebo prevádzkovaním aplikácie. Zálohy by mali byť ukládané na inom servery. Stretnúť sa môžete s rôznymi frekvenciami zálohovania, dobu držania záloh a možnosťami ich obnovy.
Webové stránky byste mali prevádzkovať na zabezpečenom protokole https. Jedná sa o potrebný štandard a takto nezabezpečené weby minimálne nepôsobia dôvěryhodne. K zabezpečeniu prezentácie je potreba mať na servery nainštalovaný SSL alebo TLS certifikát.
Na výber máte kúpu komerčného, čo by mal v lepšom prípade zaistiť poskytovateľ hostingu, prípadne zabezpečiť bezplatný certifikát.
ZONER (SLOVAKNET.sk) má ako jediný v Slovenkej republike výsadní právo bezplatne prevádzať domény svojich zákazníkov na zabezpečený HTTPS protokol pomocou exkluzivneho SSL certifikátu Basic DV od najväčšej certifikačnej autority na svete Digicert. Certifikát je podporovaný všetkými súčasnými prehľiadačmi vrátane mobilných zariadení a nieje oproti komerčným DV certifikátom nijako menejcenný.
Dostupnosť je uvádená v percentách času, kedy je garantovaná prevádzka serveru bez výpadku.
U nás poskytujeme služby v nepretržitej prevádzke. Ku každej službe je poskytována ako zmluvná úroveň garancia dostupnosti služby 99,99 %, tak zmluvná sankcia, ktorá je uplatnená v prípade, kedy dostupnosť služby klesne pod garantovanú úroveň.
E-mail je stále jedným z najpoužívanejších elektronických komunikačných nástrojov, bohužiaľ je zároveň aj pomerne zraniteľný. U niektorých ľacných webhosterov zoženiete e-mail hosting za niekoľko eur mesačne, u iných aj za niekoľko desiatok eur. Rozhodne sa nepozerajte iba na cenu, nemusí sa to v budúcnosti vyplatiť.
V poslednej dobe silnie vlna phishingových emailových útokov, ktoré sa zameriavajú nie len na podniky, ale aj na jednotlivcov. ZONER ponúka proti týmto útokom efektívnu a komplexnú ochranu prostrednictvom služby Cloud Mail, ktorá odhalí hrozby skôr než sa dostanú do siete. Ponúka trojitú ochranu – antivírus, antispam a antiphishingovú kontrolu.
U poskytovateľov ktorí ponúkajú neobmedzené datové prenosy. Môžete sa však stretnúť aj so spoplatnenám prenosom dáť, obmezeným prenosom v SR aj do zahraničia atď. Vyberajte teda zodpovedne a čítajte aj zmluvné podmienky.
Ako už bolo zmienené v úvodu článku, spoľahlivý poskytovateľ sa vyznačuje hlavne aj kvalitou jeho zákazníckeho supportu, ktorého pracovníci by vám mali kedykoľvek poradiť a vyriešiť dané požiadavky k vašej maximálnej spokojnosti.
Správna technická podpora funguje non-stop 24 hodin denne 7 dní v týždni. Taký servis nemôžete očakávať od lacnejších hostingov, kde sa nemáte buďto kam dovolať, alebo je podpora k dispozícii len počas obmedzenej doby cez všedné dni. Problém spravidla nastává až večer a behom víkendov, kedy musí riešenie problémov počkať do následujúceho pracovného dňa.
Výhodou každého poskytovateľa hostingu je vlastné datové centrum, čo umožňuje skrátenie reakčnej doby a rychlejšie vyriešenie prípadného problému.
Referencie sú skvelý ukazateľ toho, že daná webhostingová spoločnosť nemá problém sa prispôsobiť vašim potrebám a zvládne poskytnúť aj zložitejšie reišenie na mieru.
Môžete rovnako naraziť na poskytovateľov, ktorí sa neboja na webe uverejňovať falošné referencie a logá klientov. Pravdivosť referencie si môžete overiť. V dnešnej dobe plnej rôzných obmezení (GDPR) však nie je možné poskytnúť kontakt na konkrétnu osobu, ktorá referenciu písala, ale môžeme klienta kontaktovať z našej strany, aby sa vám ozval, prípadne nám dal súhlas k poskytnutiu kontaktu tretej osobe.