Termín „cookies“ v angličtine označuje oválne sušienky s orieškami a čokoládou alebo ovsenými vločkami. Podľa starého anglosaského zvyku sa sušienky podávajú návštevám, aby sa u hostiteľa cítili príjemne. Obdobne to tak je aj pri digitálnych cookies na internete. Tieto malé textové súbory optimalizujú vami navštívené webové stránky na základe vašej poslednej návštevy tak, abyste sa tu cítili prívetivejšie. Ide o jednoduchý princíp pochádzajúci z roku 1994 z dielne známého programátora Lou Montulliho.
Ako už bolo naznačené vyššie, cookies ma jedinečnú vlastnosť analyzovať a identifikovať konkrétneho návštevníka webové stránky. Pomáhajú mu tak šetriť kopu času napr. s vyplňovaním údajov. To sa prejavuje napríklad pri nákupe na e−shopoch. Akonáhle zákazník potrebuje vyplniť svoje údaje kvôli doručeniu, sú textové polia pre ich zadanie už predvyplnené.
Pri prvej návšteve užívateľa na stránke sa totiť vytvorili cookies s nejakou unikátnou hodnotou pridelenou len jeho zariadeniu. Ak ten istý užívateľ navštívi stránku znovu, jeho prehliadač súbor cookie odošle na server s danou stránkou, a ten ho rozozná ako unikátneho návštevníka.
Cookies si skrátka pamätujú používateľov, ktorí prechádzajú webom a rozoznáva, či sa jedná stále o toho istého návštevníka. V prípade, že by si stránka uživateľa nepamätala, znamenalo by to, že by po každom načítaní stratila všetky informácie o jeho postupe. To by značne komplikovalo pridávanie tovaru do nákupného košíku. Vždy, keď by zákazník z košíku vyšiel, tak by sa totiž okamžite vyprázdil.
Mimo to je možné cookies využiť aj pre najrôznejšie štatistiky merania návštevnosti alebo iné analytické účely. Cookies vedia veľmi efektívne zaznamenať, ako sa užívateľ jednotlivými stránkami preklikáva alebo dokonca ako po stránke pohybuje kurzorom. Sú preto logicky veľmi využívané pre marketingové účely. Zo získaných informácií môže marketingový pracovník ľahko odhadnúť čo návštevníka jeho stránky zaujíma. Na základe toho mu v jeho prehliadači zaistia zobrazovanie reklám tomu zodpovedajúcich.
Iné ich využitie potom spočíva v štatistickom meratní návštevnosti webu. Pomocou rôznych systémov, ktoré si vedia do cookies uložit identifikátor jednotlivých návštevníkov, je možné merať mieru stráveného času návštevníka na stránke alebo sa dopátrať odkiaľ na ňu prišiel a aké kľúčové slová ho na ňu naviedli. Tieto dáta potom môžu slúžiť k podrobnejšej analýze v Google Analytics a ďalších nástrojoch.
Poslanecká snemovnňa ČR schválila novelu zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikáciách (známu tiež ako ZEK), ktorej účelom je dosiahnuť európsky kódex elektronickej komunikácie. To sa bude týkať hlavne prevádzkovateľov webových stránok, ktorí používajú analytické reklamné nástroje. Medzi ne radíme práve cookies.
Zmena spočívá v tom, že uživateľ musí po novom aktívne oznámiť súhlas pre používanie cookies a ďalších sledovacích technológií. Teda v skratke povedané, zo súčasného opt-out režimu sa prechádza do režimu opt-in.
Doteraz platilo, že pokiaľ sa užívateľ sám od nejakej podobnej služby priamo neodhlásil, bolo celkom legálne ju na ňo využívať. Od následujúceho roku platí to, že pokiaľ uživateľ nedá výslovný súhlas, platí automaticky, že pri ňom sledovacie technológie, ako sú cookies, využívať možné nie je.
Súhlas by mal zodpovedať stanoveným požiadavkám GDPR. Takže musí byť dobrovolný, nesmie sa vynucovať zablokovaním prístupu ku stránke alebo akýmkoľvek znepríjemňovaním jej používania, a tým nútiť užívateľov k jeho udeleniu.
Ďalej musí byť plne informovaný. Uživateľ musí poznať, čo je predmetom jeho súhlasu, a na čo budú na ňom získané dáta použité. Súhlas musí byť za každých okolností vyjadrený jednoznačným prejavom vôle. Zároveň je ustanovené, že udelenie súhlasu má byť rovnako tak ľahké ako jeho odovolanie.
Tým sa zamedzí súčasným praktikám, kedy prevádzkovatelia webu získavajú na uživateľoch súhlas o používaní cookies len na základe jeho postupu na stránke. Pasivita užívateľov totiž prevádzkovateľom webov nahráva k tomu, že im stačí svojich návštevníkov cez vyskakovacie lišty iba informovať o tom, že prehliadaním stránok dávajú s používaním cookies súhlas. Uživatelia ich v prípade, že nesúhlasia musia vypnúť ručne v nastavení svojho prehliadača.
Novela zákona ZEK naberie platnosť 1. januára 2022. Dotkne sa každého prevádzkovateľa webu alebo mobilnej aplikácie, ktorý využíva analytické nástroje pre sledovanie návštevnosti a cielený reklama. Od nového roku tak môže dôjsť k zásadným zmenám na poli online marketingu, preto je vhodné sa na ne pripravovať už dnes.
Pasivita užívateľa už vo väčšine prípadov nebude dostatočná a prevádkovatelia sa musia pripravuť na zbieranie aktívneho súhlasu návštevníkov k užívaniu cookies. Pokiaľ súhlas neudelia, nebude možné aktivovať žiadny z analytických nástrojov, ani cookies.