Je mylné domnievať sa, že SEO (optimalizácia pre vyhľadávače) sa robí práve len kvôli vyhľadávačom. Z veľkej časti to určite platí, ale nieje to celkom ta. Pri optimalizácií webových stránok by sme mali myslieť v prvom rade na návštevníka. Vyhľadávače totiž predovšetkým reagujú na to, ako sa chovajú ich užívatelia, snažia sa uhádnuť ich potreby a predkladajú im to najužitočnejšie a nejrelevantnejšie pre ich účely.
Až po tom, čo sa nám podarí presvedčiť návštevníkov, že náš obsah pre nich má význam, môžeme přesvedčiť aj vyhľadávače, že náš obsah je prínosnejší a lepší než pri ostatních weboch a zvyšovať tým jeho viditelnosť vo výsledkoch vyhľadávačov.
Univerzálny návod optimalizácie webu pre všetky stránky neexistuje. Každá totiž vyžaduje vlastný prístup s ohľadem na odbor, dĺžku pôsobenia, spôsob riešenia prevádzky apod. Existuje však niekoľko základných tipov, ktoré by každý prevádzkovateľ internetových stránok mal zobrať v úvahu.
Navigácia na webovej stránk je v podstate to prvé, s čím sa návštevník pri vstupe na stránku začne potýkať. Zlá navigácia môže zásadne ovplyvniť jeho používateľskú skúšenosť. Je preto „základným stavebným kameňom“ celého webu a je potrebné ju dôsledne premyslieť.
Navigácia uľahčuje návšetevníkom orientáciu na webe a pomáhá rýchlejšie nájsť informácie, pre ktoré si na stránku prišli. Význam však má aj pre vyhľadávacie roboty, ktorí vďaka dobrej navigácií môžu stránky lepšie prechádzať a indexovať.
Aj keď je tvorba navigačnj a obsahovej štruktúry často veľmi náročný proces, nenechajte sa ním odradiť. V skutočnosti môže ísť o zaujímavú kreatívnu prácu. Navyše nemusíte všetko vymýšlať sami, na veľa toho už za vás prišla vaša konkurencia. Stačí sa trošku inšpirovať.
Kvalitný obsah je predpoklad číslo jedna každého dobrého SEO. Pri optimalizácií internetových stránok pre vyhľadávače sa síce snažíme zavdačiť vyhľadávacím robotom, fakticky ale nesmieme zabudnúť, že stránky tvoríme primárne pre skutočných ľudi. Hlavne na základe spokojnosti uživateľov totiž vyhľadávače hodnotia kvalitu obsahu webu.
Veľká miera okamžitého opúšťania, malá návštěvnost či nedostatečne atraktívny obsah, sú znamením pre vyhľadávače, aby vás vo výsledkoch vyhľadávania posúvali postupne nižšie, pokiaľ svoju pozíciu nadobro nestratíte. Nikdy preto nezabúdajte na svoju cieľovú skupinu a jej potreby.
Titulok je často prvý kontakt užívateľa s vašou stránkou – to, čo ho donúti na ňu klikúť. Odlišuje váš web medzi konkurenciou vo výsledkoch vyhľadávania. Titulok by mal obsahovať kľúčové slová, ktoré zdvôrazňujú, čím sa vaša stránka zaoberá a či je pre návštevníka relevantný. V neposlednej rade je tiež dôležitým prvkom pre vyhľadávacie roboty.
Jeho dĺžka by mala mať 50-70 znakov (ďlhšie titulky vyhľadávačov automaticky skráti) a mal by byť unikátny a nemenný.
Meta popis („meta description“) je značka („tag“), ktorá sa objavuje vo výsledkoch vyhľadávania pod titulkom vašej stránky. Jeho účelom je rozvinúť titulok a stručne popísať obsah webu. Aj keď ho algoritmy k svojmu hodnoteniu nepoužívajú, potenciálny návštevník sa s najväčšou pravdepodobnosťou podľa tohoto krátkeho popisu rozhodne, či váš web navštívi, alebo nie.
Meta popis nájdete v HTML kóde v sekcii <head> a jeho optimálnej dĺžke by mala byť do cca 130 znakov.
Je potreba dbať na to, aby bol meta popis jedinečný a presvedčivý – rovnako ako titulok nad ním. Pokiaľ ho nevyplníte vôbec, Googlebot text prepíše podľa vlastného uváženia a spravidla táto strojová voľba prepisu nebýva veľmi čitateľsky atrakívna.
Obrázkové vyhľadávanie je stále najoblúbenejšie. Nastáva preto doba, kedy optimalizácie obrázkov pre vyhľadávanie začína byť celkom kľúčová. Dobrá optimalizácia obrázkov môže pomôcť priviesť na web velké množstvo organických návštev. A stačí pre to urobiť len niekoľko jednoduchých vecí.
Najprv je vhodné znížiť veľkosť obrázkov. Dátová optimalizácia fotiek zvýši rýchlosť webu, čo je dôležitý hodnotiaci faktor pre algoritmy. Následne obrázok pomenujte. Název obrázku by mal popisovať čo je na ňom. Ako vždy aj tu sa oplatí použiť kľúčové slová. Nezabudnite ani vyplniť „alternatívny popis obrázku“. To je informácia, ktorá sa zobrazuje v prípade, že obrázok nie je možné načítať a tiež pomáha nevidomým pohodlnejšie prechádzať internetom.
Získavanie spätných odkazov (linkbuilding) je samostatná SEO disciplína pre špecialistou, ktorým sa hovorí linkbuilderi. Stručne sa jedná o získavanie spätných odkazov na váš web z cudzích stránok. To, koľko (a ako kvalitných) externých spätných odkazov na svoj web máte, je jedným z najdôležitejších merítok pre hodnotiace algoritmy.
Oproti klasickej správe obsahu, nemáte externé odkazy nikdy plne pod vašou kontrolou. Za kvalitným linkbuildingom sú často náročné hodiny vyjednávania s majitelmi externých webov. Musíte dôjsť ku vzájemnej dohode a presvedčiť je, aby odkazy umiestnili relevantne k ich obsahu a dôsledne je udržovali.
Pokiaľ ste ale kapacita vo svojom odbore, máte kvalitný a zrozumitelný obsah a bežný zákazník verí vášmu oznámeniu, nebude pre vás toto vyjednávanie tak náročné. V skutočnosti z tejto pozície môžete dôsť k spätným odkazom aj celkom organicky. Autoritou odboru sa ale nestáva každý a už vôbec nie zo dňa na deň. Tvorba kvalitného obsahu dá prácu. Abyste se stali odkazovanou autoritou, mali byste za sebou mať aj nejaké skutočné hospodárské výsledky. A ruku na srdce, kto z konkurencie sa presne túto pozíciu nesnaží uloviť.
Výsledky optimalizácie záleží na veľa rôznych faktoroch. Či už je to miera konkurencie vo vašom odvetví, jedinečnosť a kvalita vášho pôvodného obsahu, ale aj to či budujete stránky od začiatku, alebo len optimalizujete už zavedený web. V zásade sa vždy ale jedná o beh na dlhú trať. SEO sa nedá jednoducho „spustiť“ a zbierať výsledky.
Počítajte teda s tým, že SEO je iba jedna zo súčastí komunikačného mixu. Musí ho sprevádzať veľa ďalších marketingových praktík. Nie je správne na optimalizáciu a zvyšovanie organickej návštevnosti vynakladať všetky svoje prostriedky.
Zmeny sa môžu prejaviť napríklad až po roku prevedenia úprav. Je to teda dlhodobá investícia ako do času a odpracovaných hodín, tak do vynaloženého úsilia. Na druhú stranu organická návštevnosť je obvykle relevantnejšia než tá z PPC a vlastne nemusí stáť ani korunu.